Werken die het NJHO gaat uitvoeren!

Voor het eerste project heeft het NJHO gekozen voor een divers programma, waarbij de kwaliteiten van het orkest in de meest brede zin van het woord ten tonele worden gevoerd. Het orkest heeft als doel om een zo origineel mogelijk programma te spelen waarbij de kwaliteit van de muziek als uitgangspunt wordt genomen. Dit betekent dat er zowel transcripties uit het symfonisch repertoire alsmede (nieuwe) composities uit het originele repertoire voor blaasorkesten worden uitgevoerd. Daarnaast willen we de musici zo breed mogelijk ontwikkelen door verschillende stijlen te gebruiken in het programma. Ook staat de persoonlijke ontwikkeling hierbij centraal en worden de musici uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen.
Het orkest zo flexibel mogelijk maken en niet uit de weg gaan voor uitdagend, vernieuwend repertoire is in deze tijd van veel ontwikkelingen een belangrijk speerpunt.
We zien dit orkest dan ook als de ambassadeur voor de blaasmuziek in de breedste zin van het woord met speelvreugde als belangrijk uitgangspunt!

Programma

La Forza del Destino ouverture  – G. Verdi arr. Clare Grundman
Voor de opening van het programma is gekozen voor een transcriptie uit het groot symfonisch repertoire van de componist Giuseppe Verdi. De muziek van deze componist leent zich bijzonder goed voor blaasorkest en het is uiteraard dankbaar repertoire om te spelen, maar bovenal is dit werk nog niet eerder bewerkt voor blaasorkest.
Het spelen van transcripties is zeer leerzaam aangezien de hedendaagse componisten veel materiaal in hun composities gebruiken van andere componisten. Buiten het feit dat het een krachtige opening is, leent de titel zich ook uitstekend als opening voor het concert van dit niet nieuwe Nationaal Jeugd Harmonie Orkest. De titel, vertaald “De kracht van het noodlot”, is dan ook symbolisch te noemen. Nadat het orkest 8 jaar geleden is opgehouden te bestaan door de bezuinigingen maar is het nu weer terug en krachtiger dan ooit tevoren.
https://www.youtube.com/watch?v=GHk1RmPzA5E

2nd Clarinet concerto – O. Navarro  (Solist: Céleste Zewald)
Uiteraard is voor dit programma ook gezocht naar een interessant solo werk.
Ten eerste is het belangrijk voor de muzikanten om te leren begeleiden. Hiermee ontwikkel je de flexibiliteit van het orkest om te anticiperen wat er in het orkest en met de solist gebeurt. We hebben bewust gekozen voor een klarinet aangezien deze toch de basisklank van het harmonieorkest vormt. Céleste heeft haar sporen al ruimschoots verdient en speelt geruime tijd in de Philharmonie Zuidnederland, voorheen het Brabants Orkest.  Het begeleiden van een gerenommeerde solist heeft een enorm leereffect, zonder dat de musici dat direct door hebben. Bijvoorbeeld hoe gedraag je je en hoe bereid je nou zo’n solowerk voor, maar bovenal inspireert de solist veelal de overige musici zodat het orkest direct beter gaat spelen. Met de juiste solist ontstaat er ook altijd een bijzondere chemie tussen orkest, dirigent en solist waardoor het iedereen veel energie geeft. Dat is mooi om te horen, maar vooral ook erg mooi om te zien voor de musici maar bovenal voor het publiek.
Leuk element in deze is dat Céleste ook lid is geweest van het voormalig Nationaal Jeugd Harmonie Orkest in de jaren 90. Zij is één van de muzikanten uit deze lichting die inmiddels een baan heeft als (solo)blazer in een professioneel orkest. Op deze manier laten we zien dat wanneer je op jonge leeftijd op hoog niveau in een Nationaal Jeugd Orkest musiceert dit zelfs tot een baan kan leiden als muzikant in een professioneel orkest.
https://www.youtube.com/watch?v=rKTqigFvi34

Memorias de un hombre de Ciudad – L.S. Alarcón
Het orkest sluit zijn programma af met een nieuw werk voor groot symfonisch blaasorkest. De Spaanse componist Luis Serrano Alarcón is een toonaangevende hedendaagse componist die voornamelijk schrijft voor groot symfonisch blaasorkest. Eén van de taken van het Nationaal Jeugd Harmonie Orkest is om nieuw repertoire te spelen en te promoten. Zo kunnen de jonge musici met nieuwe elementen kennis maken welke horen bij de ontwikkeling van de sector.
Daarnaast is deze muziek uiteraard van een bepaalde moeilijkheidsgraad waarbij de musici ook worden uitgedaagd zichzelf te ontwikkelen.
“Memorias de un hombre de Ciudad is een beschrijvend werk dat gaat over een dag uit het leven van de werkende man. Routine, werk, schema’s, haast, machines zijn de thema’s die muzikaal worden vertolkt.

Het werk bestaat uit zeven aaneengesloten delen:
Dageraad in de stad, Machines en mannen, Intermezzo, machines, dromen, nachtvluchten en wederom de Dageraad.

Het werk eindigt met een duidelijke buitenmuzikale symboliek: het leven van de moderne mens is niet een opeenvolging van dagen, maar een herhalende onophoudelijke enkele dag.”
https://www.youtube.com/watch?v=Yg7BRdJM_G8

 

toegift: Slava – L. Bernstein
https://www.youtube.com/watch?v=m0HuYm7RzAw