Organisator: Limburgs Fanfare Orkest
Maastricht, 14, 21 en 22 september 2019 en 29 februari en 1 maart 2020
Innovatief en creatief: Uitgebreide verweving samenwerkingen, gastlessen, nieuw muziekwerk, inzet van ensembles bij andere projecten, logistieke en organisatorische uitdaging
In het kader van 75 jaar bevrijding van Limburg in 2019-2020 speelt het Limburgs Fanfare Orkest 5 concerten door de provincie, waarbij het pad van de bevrijding wordt gevolgd.
Het project Limburg Vrie van het Limburgs Fanfare Orkest (LFO) vindt plaats in het kader van 75 jaar bevrijding van de 2e wereldoorlog in 1944 en 1945. Een project bestaande uit in eerste instantie 4 concerten, uitgebreid naar 5: 14 september 2019 Maastricht, 21 september 2019 Kerkrade, 22 september 2019 Weert, 1 maart 2020 Venlo. Er is nog een extra concert toegevoegd op 29 februari 2020 in Maastricht.
De concerten zijn niet zomaar een concert.
Een aantal weken voorafgaand aan het concert verzorgt het LFO een gastles in groep 7/8 van lokale basisscholen. Deze gastles word verzorgd door een overlevende van wereldoorlog 2, iemand die als jongere de oorlog bewust heeft meegemaakt. Na afloop van de gastlessen konden de leerlingen een vraag opschrijven. De beste 3 vragen per klas werden uitgenodigd deze vragen tijdens onze concerten te stellen op het podium. Ook zijn de klassen aanwezig bij de uitvoering in hun stad.
De concertavonden zelf zijn ook bijzonder. Bij aankomst staan er rondom de theaters militaire voertuigen, uit de tijd van WOII. In de foyer is er een fototentoonstelling, waarbij ook in volgorde de bevrijding van onze provincie te zien is. Enkele voorwerpen uit musea en van particulieren zijn ook tentoongesteld.
Bij binnenkomst in de concertzaal is er een korte film te zien, waarna de presentatrice Kirsten Paulus het orkest aankondigt. Speciaal voor deze gelegenheid heeft het Limburgs Fanfare Orkest een nieuwe compositie laten schrijven door de Belgisch-Limburgse componist Kevin Houben. In een uur durend muziekwerk wordt de bezoeker meegenomen in alle facetten van de oorlog. Eerst de dreiging vanuit Duitsland, dan angst, woede, dood, maar ook hoop, onschuldig spelende kinderen, geweld, en tenslotte de bevrijding. De muziek is onderverdeeld in losse delen, die na de laatste uitvoering ook aangeboden worden aan een grote muziekuitgever, zodat ook andere orkesten het geheel of delen kunnen uitvoeren.
Tussen de delen zijn er geluidsfragmenten te horen, van onder anderen Koningin Wilhelmina die de capitulatie uitspreekt in mei 1940. Maar ook radio interviews die horen bij de plaats waar we spelen.
De winnende kinderen van de interview-wedstrijd komen naar op het podium en stellen hun vraag aan de gastdocent, van wie ze les hadden op hun school.
Als onderdeel van dit project is ook een ensemble van het LFO ingezet bij enkele gedenkbijeenkomsten, waardoor we een bredere inzet van muziek hebben gerealiseerd. Zo heeft het ensemble in Kerkrade gespeeld bij een wake in de zgn. Vredeskapel. In aanwezigheid van veteranen, overlevenden, belangstellenden en vooral ook jeugd werd er passende muziek gespeeld.
Met dit project hebben we een muzikaal eerbetoon aan onze bevrijders willen geven, maar ook herinneringen van overlevenden levend houden. Bij een zo breed mogelijk publiek. De bevrijding was niet voor iedereen een feest. Velen verloren huis en haard door de hevige gevechten. Velen verloren mensen in hun omgeving.
Door muziek te laten schrijven waarin al deze emoties hoorbaar zijn, hebben wij als LFO ook voor de toekomst iets willen meegeven. Het is immers de bedoeling dat (delen) het muziekwerk uitgegeven gaat worden.
Wij wilden ook de (school-) jeugd bij ons project betrekken. Door de gastlessen te laten verzorgen door mensen die in de oorlog in de leeftijd waren van de kinderen, hoopten we bij de kinderen reacties, gedachten en acties los te maken. Dat is bij de eerste 2 concerten prima gelukt, gezien de aantallen vragen en ook de stilte tijdens de lessen.
Voor de voertuigen hebben wij contact gelegd met verenigingen die deze in bezit hebben, enkele collega muzikanten hebben ons voorzien van attributen uit de periode 1940-1945. De provincie Limburg stelde ons een fototentoonstelling ter beschikking. Ook zochten we samenwerking met Oranjeverenigingen, comités 4/5 mei, bevrijdingscomités, musea. Uiteindelijk kregen wij ook alle samenwerking van de concertlocaties.
Vernieuwing:
Door de zeer uitgebreide verweving van samenwerkingen, gastlessen, het nieuwe muziekwerk en de inzet van ensembles bij diverse andere projecten denken wij dat dit project vernieuwend is. Het is een enorme logistieke en organisatorische uitdaging alle geledingen samen te krijgen.
Doelgroep:
Niet alleen liefhebbers van fanfaremuziek, maar ook mensen die in het algemeen interesse hebben in de bevrijding, de kinderen van de scholen. We bereiken een zeer divers publiek met dit grote project.