Anton van Houten (1978) begon op 9-jarige leeftijd op trombone bij fanfareorkest Caecilia in Scherpenzeel. De hobby werd een passie en hij belandde op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij in 2008 zijn Mastertitel Klassiek Trombone behaalde. Van 2009 tot 2018 was Anton als trombonist in vaste dienst bij Holland Symfonia (nu Het Balletorkest). Daarnaast remplaceert hij bij o.a. het Residentie Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Blazers Ensemble, het Radio Filharmonisch Orkest en het ASKO Schönberg Ensemble.
Binnen de klassieke muziek heeft Anton een voorliefde voor hedendaagse muziek. In 2003 richtte hij met vijf anderen de hedendaagse muziekgroep Ensemble Klang op. Met saxen, trombone, elektrische gitaar, piano en percussie werkt het ensemble aan auditieve en visuele avonturen, met een focus op nieuw gecomponeerde muziek met het geluid van een band. Ook startte hij in 2015 9×13; een neo-fanfare die zich toelegt op het maken van muziektheatervoorstellingen zonder woorden, waarbij nieuwe muziek, theater, choreografie en fanfare met elkaar worden gecombineerd. 9×13 Brengt deze expertise ook weer terug naar het veld en verzorgde meerdere workshops en trainingen.
Anton is daarnaast in 2001 afgestudeerd als Sociale Wetenschapper op het gebied van Arbeid, Organisatie en Beleid. Vanuit die achtergrond is hij sinds 2004 zakelijk leider van Stichting Ensemble Klang. Ook is hij vanaf 2017 als docent Persoonlijke Beroepsvoorbereiding verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Verder is hij daar supervisor voor Master research en vervulde hij de rol van extern commissielid bij meerdere trombone examens.
Roel van Raaij (1959) kreeg muziek met de paplepel ingegoten. Bij zijn ‘thuisclub’ Rijnmondband in Schiedam en op de plaatselijke muziekschool ontwikkelde hij zich op zowel slagwerk als trompet/Eb- cornet.
Al gauw vormde zich een praktijk als instructeur en arrangeur voor diverse mars- en show-orkesten en speelde hij in diverse HAFABRA orkesten en koperensembles. Hoewel een studie aan het conservatorium voor de hand lag (en ook enkele jaren werd gevolgd) studeerde Roel biologie en milieukunde en behield muziek als ‘nevenactiviteit’. Maar dan wel een serieuze, want hij behaalde het BvOI instructeursdiploma cum laude (1986) en HAFA directie en bijvak trompet via Staatsexamen (1996). Als dirigent is Roel werkzaam (en werkzaam geweest) bij zowel harmonie als fanfare orkesten en met diverse mars- en show-orkesten werden WMC-medailles en andere prijzen verworven, CD’s gemaakt en vele programma’s ontwikkeld.
Roel is bestuurlijk actief bij de Bond van Orkest dirigenten en Instructeurs en bij de Technische Commissie van de KNMO.
In het werkzaam leven is hij beleidsadviseur bij een ministerie waar hij diverse (educatieve) programma’s leidt waarbij ook regelmatig ‘projectbeoordelingen’, ‘prijsvragen’ of ‘awards’ aan de orde zijn.
Leuk om die competenties nu ook in de muziek in te zetten.
Paul Doop begon op vijfjarige leeftijd als tamboer bij Don Bosco Drumband en Majorettes uit Rijswijk. Na een paar jaar ging hij daar ook trombone en melodisch slagwerk bespelen. Mars en Show is al vroeg een onderdeel van zijn leven geworden. Hij speelde bij bands van grote naam in binnen- en buitenland , was slagwerkarrangeur/instructeur niet alleen bij diverse Amerikaanse Top Showbands maar ook voor vele Europese showbands actief. Zijn diensttijd heeft hij doorgebracht als slagwerker bij het Trompetterkorps der Cavalerie. Paul heeft vele showprogramma’s samengesteld en gecoördineerd voor gerenommeerde showbands.
In 1987 is hij begonnen als jurylid bij het toenmalige Drum Corps Holland en maakt nog steeds deel uit van het juryteam Show en Mars bij de KNMO. In 2002 werd hij voorzitter a.i. van de taakgroep Color Guard Nederland binnen de KNFM en in 2004 werd hij gekozen als voorzitter en hij is dit tot op de dag van vandaag. Onder zijn voorzitterschap groeide CGN uit tot een zeer actieve doelgroep met ruim 80 deelnemende groepen. Hij is bedenker en initiatiefnemer van het project Phila Slag & Vlag waar het draait om de Inclusieve Vereniging.
CGN staat bekend om haar pioniersmentaliteit en innovatieve kracht en de topgroepen kunnen zich meten met de topgroepen in de wereld. Paul is mede-organisator en dagvoorzitter van het jaarlijkse Nationaal Showcongres vanaf 1997 en het KNMO Congres.
In het dagelijks leven is Paul Managing Director van een Management Consultancybureau op het gebied van Strategie en Verandermanagement.
Henk Guittart (1953) studeerde altviool bij Jürgen Kussmaul en orkestdirectie bij Louis Stotijn. Van 1974 tot 1990 was hij als altviolist en artistiek leider verbonden aan het door hem opgerichte Schönberg Ensemble. Vanaf het ontstaan in 1976 tot de opheffing in 2009, gedurende 33 jaar, was Guittart altviolist van het internationaal befaamde Schönberg Kwartet.
Henk Guittart is een gepassioneerd leraar en coach, die ruim 40 jaar op diverse Nederlandse conservatoria als kamermuziekdocent en dirigent werkzaam was. Hij was tevens gastdocent en dirigent op de muziekinstituten over de hele wereld. Van 2006 tot 2013 maakte Guittart deel uit van de faculteit van het befaamde Banff Centre in Canada, waar hij vanaf maart 2010 tevens gedurende drie jaren artistiek directeur was. Hij coachte hier honderden individuele musici en talloze ensembles. Ook dirigeerde hij er vele concerten.
In maart 2014 werd Henk Guittart benoemd tot International Tutor for Strings aan het Royal Northern College of Music in Manchester. Vanaf september 2014 is hij Artistiek leider van Orlando Festival. Sinds december 2015 is hij Directeur/Artistiek leider.
Als dirigent heeft Henk Guittart een wijd repertoire. Tot dusver verschenen er 8 CD’s van Guittart als dirigent.
In 2011 richtte hij in Canada Gruppo Montebello op, een ‘all-star’ internationaal ensemble, waarmee hij de complete verzameling bewerkingen van de Weense Verein für Privataufführungen uitvoert en op CD vastlegt, veelal in zijn eigen gereviseerde versies. Vanaf 2015 is het Orlando Festival de thuisbasis van Gruppo Montebello.
Karin den Otter-Van der Velden is sinds 25 november 2017 secretaris van de KNMO, waar communicatie in haar portefeuille zit. Zij is onder andere verantwoordelijk voor de uitvoering van de Kennisbank en Klankwijzer.tv. Kennisdelen, inspireren en verbinden zijn kernwoorden.
In haar vrije tijd speelt Karin basklarinet bij Muziekvereniging St. Jan Kilder en de Koninklijke Winterswijkse Orkest Vereniging. Muziek maken doet ze samen met haar man Karel den Otter, die fagot speelt. Als zelfstandige helpt ze met haar bedrijf Tekst&Co ZZP’ers en kleine MKB-bedrijven met Commercie en Communicatie. In het verenigingsleven was Karin twaalf jaar actief als bestuurder, waarvan acht jaar als voorzitter.
Karin zegt over de KNMO Award: “De KNMO Award is een beloning voor verenigingen die nieuwe ontwikkelingen aandurven. Daardoor kunnen andere verenigingen geïnspireerd raken. Het bijzondere aan deze Award is dat aspecten als creativiteit, organisatie en communicatie een rol spelen.”