Een veelgehoorde suggestie om online actief te blijven als orkest is het geven van theorielessen. Maar hoe doe je dit en waar kun je aan denken? Hieronder geven wij voorbeelden van onder andere dirigent Frederik de Vrees, Anno Appelo en orkest Psalm 150 Dinxperlo.
Allereerst begint een goede les bij een goede afstemming op je orkest. Wat is het niveau van je orkest en zijn er grote niveauverschillen? Een optie hiervoor is om bijvoorbeeld 2 klassen van een uur te maken, in plaats van één grote klas van 2 uur, waarin je differentieert in niveau. Vergeet vooral ook niet om interactie met je orkestleden in te bouwen.
Soorten theorielessen
Hieronder volgen gewoon een aantal voorbeelden van lessen die je kan ontwikkelen. Heb je nog goede ideeën die hierbij moeten, mail dan vooral naar lmevis@knmo.nl!
- Uitleg en analyse van de stukken die momenteel gespeeld worden. Hierbij kun je ook muzikanten zelf bepaalde fragmenten laten spelen, het notenvoorbeeld daarbij delen via je scherm en er bijvoorbeeld een piano-stukje onder laten meelopen.
Ook kun je het hebben over de geschiedenis van een stuk, door welke stromingen is het geïnspireerd? Ga met je orkest in gesprek over het thema, hoe het is gecomponeerd, wat het doel van bepaalde stukken is en de ontwikkeling in het stuk. - Een hernieuwde introductie in muziektheorie. Beginnen bij de basis en elke week een stukje lastiger, ook dit kun je opsplitsen in 2 of zelfs drie groepen. Denk aan: wat zijn de intervallen, hoe benoem je ze en waarom zijn ze belangrijk? Hierop kun je een week erna doorbouwen met de verminderde en overmatige intervallen. Week erop behandel je akkoorden, en zo door. Elke week lastiger, je kunt dan ook opdrachten meegeven om thuis te oefenen en je orkestleden laten zingen.
- Download hier een voorbeeld van een theorieles, gemaakt door Anno Appelo. Maar, onthoud dat een les pas werkt als het aangepast is op het niveau van je orkest! Dit is het antwoordvel en de vragen van de les van Anno Appelo.
- Een sessie over muziek en emotie. Je kunt je orkestleden muziek laten insturen (hoeft geen hafabra te zijn) en met je orkestleden in gesprek gaan over wat deze muziek met ze doet. Vervolgens kun je gaan kijken waarom dit zo is. Kijk naar toonsoorten, tempi, articulatie maar ook naar het (persoonlijke) verhaal erachter. Je kunt dan een tweede sessie houden waarin je dit omdraait; luisteren naar muziek die een bedoeling heeft om een bepaalde emotie uit te drukken. Laat je orkestleden vooraf naar de muziek luisteren (mailtje sturen voor de youtubelinkjes of een spotify lijstje maken).
- Les over dirigeren, wat doet een dirigent allemaal en waarom? Hiervoor zijn vele vormen denkbaar, van mensen zelf laten oefenen tot en met een presentatie over verschillende stijlen en de inspiratie van de dirigent. Een voorbeeldpresentatie hiervan is gemaakt door Anno Appelo. Deze is te groot om op de site te plaatsen, maar bij interesse mailen we je die graag door! Stuur een mail naar lmevis@knmo.nl
- Leren improviseren. Op basis van een eenvoudig akkoordenschema kun je je orkestleden handvatten geven om te improviseren! Als je er helemaal voor wil gaan kun je ook wat standaard licks inspelen die je orkestleden gebruiken als referentie of zelfs play-along opnames gebruiken (tip: in het “Realbook” (versies in C/Bes/Es G en F sleutel) staan jazz en blues melodieën die je kunt gebruiken om timing , frasering, ritmiek etc te ontwikkelen. De play-long tracks moet je zelf maken of kun je vinden op YouTube).