Dit artikel is bedoeld om inspiratie te bieden om online activiteiten te organiseren voor je orkest. We realiseren ons dat scherm-moeheid absoluut een ding is, zeker voor orkesten die tijdens de eerste Lockdown ook al heel actief online waren. Echter, het grote gevaar van niets meer organiseren is dat leden uit het ritme raken en erachter komen dat ze de repetities helemaal niet missen. Dat is natuurlijk niet te stoppen, maar het is en blijft daarom wel belangrijk als orkest om bezig te blijven.
Bedenk hierbij dat je niet de verplichte 2 uur hoeft vol te maken, iets is beter dan niets. Hieronder geven we een aantal suggesties, stuur ons vooral een mail als je zelf nog aanvullingen hierop hebt!
Muziek spelen
- De bekendste vorm hiervoor is het maken van een clicktrack. Ieder lid speelt haar of zijn partij in en iemand zet dat onder elkaar. Voorbeelden hiervan te over op Youtube, bijvoorbeeld van de fanfare van Lith. Echter realiseer je dat om dit goed te doen je iemand nodig hebt met goede kennis van de software (bv een geluidstechnicus).
- Een vorm die in de Koorwereld heel populair is in Jamulus. Dit kan heel goed werken, zie bijvoorbeeld deze versie van 70 zangers uit 10 landen die Stille Nacht zingen. Maar het vergt wel wederom een bepaalde kennis van techniek om echt goed te laten functioneren. Hier is een uitlegpagina voor Jamulus.
Inhoudelijke activiteiten
- Bespreken van de te spelen stukken. Gezamenlijk bezig zijn met wat jullie gaan spelen. Hiervoor kun je ook verschillende theoretische concepten die in de werken naar voren komen bespreken en bijvoorbeeld teruggrijpen op wat muziekgeschiedenis. Ook leuk om daarbij meteen wat delen uit het werk te luisteren.
- Wil je liever wat inhoudelijker de verschillende partijen induiken, dan zou je ook het orkest in de secties kunnen opsplitsen en met elke sectie bijvoorbeeld een half uur afspreken.
- Optioneel zou je ook het orkest kunnen verdelen in een ‘beginners’ klas en een ‘geavanceerde’ klas, om te zorgen dat het niet voor een deel te simpel en voor een deel te ingewikkeld wordt.
- Theorielessen. In plaats van de repetitie een uurtje weer even wat theoretische kennis ophalen. Wederom kan hierin een onderscheid worden gemaakt op basis van niveau.
- Webinars van Musidesk. Musidesk heeft gratis beschikbare webinars gemaakt die je met je vereniging online kunt kijken en daarna over in gesprek kunt gaan. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld: muziekgeschiedenis, Dromen over de Toekomst en Ritmiek voor Blazers. Zie: https://www.musidesk.nl/projecten/studio-musidesk/overzicht
- Zelf Webinars organiseren. Als vereniging kun je natuurlijk ook zelf webinars organiseren, denk bijvoorbeeld aan:
- De componist van dat gave stuk dat jullie gaan, of hebben, gespeeld.
- Die arrangeur die veel stukken voor jullie heeft omgeschreven.
- Vraag je leden eens een college te geven, bijvoorbeeld de student of de beleidsmedewerker of de ondernemer.
- Andere interessante gasten
Sociale Activiteiten
- Als je dit nog niet hebt uitgemolken is het een hele leuke bezigheid. Maak een korte quiz, bijvoorbeeld via google forms. Voor een twee uur quizzen heb je genoeg aan 40 vragen. Kies wat leuke categorieën, schrijf de vragen op in het formulier, en quizzen maar. Zie het artikel voor meer inspiratie.
- Online escaperoom. Zelfde principe als de pubquiz, als dit nog niet uitgemolken is, is het een erg leuk concept. Zie het artikel voor meer inspiratie.
- In gesprek met je leden! Wat voor dingen leert die student nu eigenlijk, wat voor een eigen bedrijfje had die bassist nu, hoe gaat het in de corona-crisis met die trompettist die ook verpleger is? Vraag eens een paar van je leden zichzelf te presenteren, wat ze doen, om zo wat meer van elkaar te weten te komen. Goed voor de groepsbinding.
- Een alternatief hierop is kijken of je interessante oud-leden hebt die je eens kan terugvragen.
Nuttige activiteiten
Deze tijd is ook uitermate geschikt om na te denken wat jullie als vereniging willen. Bijvoorbeeld:
- Hoe zit iedere muzikant er in zijn sectie bij, hebben bepaalde leden nog ambitie om een andere partij te gaan spelen? Of zit de solo-trompettist er voornamelijk omdat iedereen denkt dat niemand anders het wil?
- Hoe ziet de toekomst van jullie orkest eruit? Wat verwachten de leden? Een brainstorm hierover kan zeer nuttig zijn.
- Wat gaan jullie doen ná corona? Dit is misschien wel een goed moment om na te denken over wat voor soort concert jullie willen geven na corona.