Waar de meeste volwassen langzaam scherm-moe worden, blijkt uit een rondgang dat zeker de jonge jeugdleden vaak nog wel enthousiast te krijgen zijn voor een online (repetitie)-moment. Dit is overigens niet overal het geval. Maar, wat ga je elke week doen?
Het belangrijkste is dat het ook voor de aanbieder te doen moet blijven. Dwing jezelf niet elke week weer iets creatiefs neer te zetten waardoor je zelf gaat opkijken tegen die sessie. Voor jeugd is mogelijk de binding met het orkest en hun vrienden en vriendinnen houden belangrijker dan daadwerkelijk muziek maken. En bedenk: zelfs een half uurtje iets doen is beter dan niets. Je hoeft niet die verplichte 1.5 of 2 uur vol te maken. Hieronder geven wij een aantal suggesties voor een online repetitie:
Muziek spelen:
- Mocht je online willen repeteren, en je geen heel groot jeugdorkest hebt, kan het helpen om elk lid een stukje van het muziekstuk toe te wijzen; bijvoorbeeld t/m A aan Joris, van A tot B aan Christa, etc. Op de repetitie kun je vervolgens het stuk helemaal spelen, waardoor iedereen zowel de kans krijgt om te spelen als te luisteren naar het hele stuk. Leuk is om het laatste blokje met zijn allen te spelen.
- Een andere optie voor online repeteren is via Jamulus, een systeem wat in de korenwereld al bekender is. Dit is echter technisch een stuk uitdagender, maar werkt bijna net zo goed als fysiek repeteren. Hier is een uitlegpagina voor Jamulus.
- Meer structureel is bijvoorbeeld een wekelijkse uitdaging. Fanfare Lith heeft dit een periode ondernomen met haar jeugdorkest. Hierbij moesten de leerlingen zelf een stukje spelen en dit opnemen als ‘huiswerk’ voor de volgende repetitie. Dit zou ook een goede vervanger zijn als er echt geen animo meer is voor online samenkomen.
- voorbeelden hiervan zijn:
- speel een stuk(je) een toon hoger of lager
- maak een ‘kloppende’ toonladder op een zelfgemaakt/verzonnen instrument (bv een set pannen)
- Speel een stuk(je) van achteren naar voren
- Maak een liedje op een bepaalde melodie
- Maak een eigen muziekstukje
- Speel een bekend nummer → kun je op de repetitie elkaars nummers raden.
Het over muziek hebben
- Geef je (jeugd)orkest inspraak tijdens de repetitie. Bespreek bijvoorbeeld verschillende stukken die jullie kunnen gaan spelen, luister ernaar, en stem daarna over de stukken die jullie echt gaan spelen. Stemmen kan bijvoorbeeld via google forms.
- Luister de te spelen stukken en vertel iets over de achtergrond, de verschillende partijen en wat de aandachtspunten worden
- Vraag je muzikanten eens voor een repetitie voor te bereiden wat hun favoriete nummers zijn (kan hafabra zijn, kan ook in het algemeen zijn) en ga daarover in gesprek. Waarom vinden ze bepaalde nummers nu mooi? Wat maakt dat bepaalde muziek je raakt, en andere niet?
- als je een groot orkest hebt kun je dit ook prima in break-out rooms doen.
Bij elkaar komen
- Je hoeft natuurlijk niet altijd iets voor te bereiden. Verdeel de groep in break-out rooms (optioneel) en geef ze de ruimte om zelf bij te kletsen.
- De online pubquiz. Als je hier nog weinig tot niets mee gedaan hebt is dit een leuke bezigheid. Maak een korte quiz, bijvoorbeeld via google forms. Voor een twee uur quizzen heb je genoeg aan 40 vragen. Kies wat leuke categorieën, schrijf de vragen op in het formulier, en quizzen maar! Zie het artikel hierover voor meer inspiratie.
- Online escaperoom. Zelfde als de pubquiz, een hele leuke bezigheid voor één of twee keer. Zie het artikel hierover voor meer inspiratie.