Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat gezegde wint in deze tijden van sociale media alleen maar aan kracht. Daarom is het ook zo nuttig om promotievideo’s te gebruiken.
Bewegend beeld is al sinds jaar en dag een krachtig communicatiemiddel. Het trekt aandacht en houdt deze – als het goed is – ook lang vast. Veel langer dan geschreven woorden. Met de opkomst van de sociale media is dat effect alleen maar groter geworden. Op allerlei websites en digitale platforms staat video centraal.
Als je een filmpje wilt maken, is kennis van professionele programma’s geen vereiste. Op internet is gebruiksvriendelijke software te vinden, waarmee je redelijk snel en eenvoudig zelf een video in elkaar zet. Binnen Windows 10 is die mogelijkheid ingebouwd in de Foto’s-app en voor Apple is er iMovie. In feite plak je dan losse foto’s en filmpjes achter elkaar in een ‘template’. Dat is een standaardopzet die van te voren al is gemaakt. Vaak heb je dan ook de mogelijkheid om er muziek onder te zetten. Het programma combineert dat allemaal automatisch tot een vloeiend geheel.
Bedenk een verhaallijn
Zorg voor goede foto’s en filmpjes als basismateriaal. Probeer een klein verhaaltje te vertellen. Dan houd je namelijk nog beter de aandacht vast. Maak gerust gebruik van bestaand materiaal, misschien heeft je vereniging al filmpjes op YouTube staan. Je kunt een filmpje maken over je vereniging maar ook in aanloop naar een concert dat je gaat geven. Denk goed na over de lengte van het filmpje. Je kunt ervoor kiezen om op je website en Facebook een lange versie te plaatsen, maar op andere locaties een kortere versie.
Laat je filmpje op zoveel mogelijk plekken zien
Bedenk waar je het filmpje kunt laten zien. Dat kan natuurlijk op je website, Facebook en YouTube. Tegenwoordig zie je in allerlei ruimtes tv-schermen hangen, dus vraag of je het ook daar mag tonen. Denk daarbij aan wachtkamers van de huisarts en tandarts, winkels, benzinestations.
Nuttige links: