Pesten komt voor op scholen en op het werk, dat weet iedereen. Het is een illusie te denken dat het bij muziekverenigingen niet voorkomt dat mensen gepest worden. Veel mensen zijn weleens betrokken geweest bij pestgedrag. Dit kan zijn als slachtoffer, dader, maar ook als getuige. Pesten is niet alleen iets wat voorkomt bij kinderen, maar ook bij volwassenen. Als bestuurder heb je een belangrijke rol bij het voorkomen van pestgedrag binnen je vereniging.
Wat is pestgedrag
Het RIVM verstaat onder pesten: schelden, roddelen, vervelende berichtjes sturen, iets afpakken, spugen of iemand buitensluiten. Bij gebruik van online media noemen we het cyberpesten.
Signaleer pestgedrag
Pesten kan heel subtiel gebeuren, wees je er daarom van bewust dat het gebeurt en let op de signalen. Pestincidenten worden zelden gemeld. Niet door degene die gepest wordt en niet door degene die daarvan getuige is, uit angst om als ‘klikspaan’ zelf te worden gepest. En ook omdat er geen vertrouwen is in de aanpak ervan. Waar kun je dan op letten? Let op dat iemand in de pauze niet alleen staat. Wegblijven van activiteiten is ook een signaal. Let ook op het gedrag van pesters. Zijn er leden die eigenlijk niet zo aardig zijn, maar toch heel populair lijken? Zij kunnen in negatieve zin sfeerbepalend zijn en ervoor zorgen dat iemand wordt buitengesloten. Als bestuurder moet je je bewust zijn van de signalen, maar ook een dirigent, instructeur of docent heeft hier een belangrijke taak.
Zoek de oplossing niet bij het slachtoffer
Het is te gemakkelijk te denken dat het slachtoffer van pesten zijn of haar gedrag moet veranderen of bijvoorbeeld zelf aansluiting moet zoeken bij anderen. Zorg voor verbinding en dat iedereen zich veilig voelt.
Wat kun je doen tegen pesten
Laat zien dat jij tegen pesten bent en steun het slachtoffer. Probeer ook andere leden te motiveren op te staan tegen pesten. Spreek pesters aan op hun gedrag. Doe dat in een persoonlijk gesprek, maar leg het ook schriftelijk vast. Laat een van de leden degene die gepest wordt een beetje onder zijn of haar hoede nemen. Zorg dat afspraken duidelijk zijn, bijvoorbeeld over de partij- en stoelverdeling.
Cyberpesten
Als iemand digitaal gepest wordt, is dat moeilijk te signaleren, maar het kan in korte tijd voor een groot bereik en effect zorgen. Hier moet je snel handelen. Maak screenshots als bewijsmateriaal en zorg dat berichten zo snel mogelijk verwijderd worden. Ga de confrontatie aan met de schuldige, in een persoonlijk gesprek.
De KNMO heeft een vertrouwenspersoon. Als er bij jouw vereniging iets vervelends speelt waar je zelf niet uitkomt, dan kun je daarover vertrouwelijk praten met een onafhankelijke deskundige. Een mailtje sturen naar vertrouwenspersoon@knmo.nl met het verzoek om contact met de vertrouwenspersoon is voldoende. Je hoeft niet te vertellen waar het over gaat. Wel even je contactgegevens achterlaten natuurlijk. Die worden doorgestuurd en de vertrouwenspersoon neemt dan contact met je op. Alles wat je vertelt, wordt vertrouwelijk behandeld. Soms is het voldoende dat je advies krijgt hoe je met een vervelende situatie kunt omgaan. Maar mocht het nodig zijn, dan kan de vertrouwenspersoon actie ondernemen. Dat gebeurt echter alleen in overleg met jou.