Er zijn heel wat middelen die je kunt inzetten om te communiceren met je achterban. Om te bepalen welk middel voor jouw doel succesvol is, moet je weten of je doelgroep dat middel gebruikt. En dat verandert nogal eens. Zo kijken jongeren steeds minder televisie, maar bepalen ze zelf wanneer ze wat kijken. Dat verklaart het succes van Netflix en YouTube. Jongeren gebruiken hun telefoon voor heel veel dingen, maar meestal niet om te bellen.
Om je doel te bereiken is het goed om meerdere middelen naast elkaar te gebruiken. Als je een concert geeft, maak je dat bijvoorbeeld kenbaar via je website en Facebook, waarschijnlijk stuur je een persbericht naar de krant, maar misschien hang je ook posters op. Een ander belangrijk aspect om te bepalen welke middelen je inzet, zijn de kosten. Online middelen zijn gratis, terwijl je voor gedrukte middelen moet betalen. Er is ook verschil in impact. Als je iemand persoonlijk aanspreekt, maakt dat meer indruk dan een mail. Door ervaring zul je leren wat wel werkt en wat niet.
Hieronder staan verschillende communicatiemiddelen, om je op ideeën te brengen. We weten dat er nog veel meer zijn! De KNMO kennisbank wil een interactief platform zijn, dus heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen, mail dan naar info@knmo.nl.
- Mondeling
- Brieven
- Nieuwsbrieven
- Verenigingsblad
- Jaarverslag
- Flyers, folders, brochures
- Banners
- Posters
- Kranten
- Telefoon
- Radio
- TV
- Film of video
- Bloggen en vloggen
- Website
- Social Media
WhatsApp, Facebook, Google, Twitter, SnapChat, YouTube, Vimeo, Pinterest, LinkedIn, Tumblr, Instagram, Flickr, FourSquare, Vine.