Facebook is van alle social media nog steeds de meest gebruikte. Het is een leuke manier om interactief contact te onderhouden met je achterban. Je kunt Facebook gebruiken in combinatie met andere social media. Lees daarover meer bij de algemene informatie over social media . We leggen stap voor stap uit hoe je een pagina aanmaakt en geven je handige tips voor het plaatsen van content op je pagina. Let op: op verschillende devices kunnen functionaliteiten net iets anders werken. Het maakt dus verschil of je een PC, iPad of je mobiele telefoon gebruikt. We kunnen hier niet alle mogelijkheden uitleggen, maar vaak wijst het zich vanzelf. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een mail naar info@knmo.nl.
Pagina maken
Je maakt een pagina altijd vanuit je eigen profiel. Als je nog geen profiel hebt, vraag dan iemand die wel een profiel heeft om te helpen, want het is best handig om al wat van Facebook te weten voor je een pagina begint. Rechtsboven in de blauwe balk van je eigen profiel staat een pijltje. Als je daarop klikt zie je eronder staan ‘Pagina Aanmaken’. Het wijst zich dan eigenlijk vanzelf. Geef je een pagina een relevante naam, zodat je goed gevonden wordt.
Profielfoto / omslagfoto
Kies een profielfoto. Dat is de kleine foto. Je kunt hier heel goed het logo van je vereniging gebruiken. De profielfoto is ook zichtbaar als je als vereniging reageert op berichten, dus herkenbaarheid is belangrijk!
Maak een aantrekkelijke, aandachttrekkende professionele omslagfoto. Je omslagfoto is de etalage van je Facebook pagina. Pas de foto regelmatig aan. Je kunt in de omslagfoto ook tekst gebruiken. De omslag kun je heel goed en gratis in Canva.com maken. Nadat je een account hebt aangemaakt, wijst het zich eigenlijk vanzelf. Rechtsboven kun je zelf afmetingen ingeven. De afmeting voor een omslagfoto is 820 x 312. Maak ook een beschrijving bij de omslagfoto. Je vindt hier een overzicht van alle afmetingen voor afbeeldingen op social media.
Instellingen invullen
Zorg voor een persoonlijke url. Dat is wat in de adresbalk staat, na facebook.com, bijvoorbeeld http://www.facebook.com/muziekvereniging…. Let op: denk goed na over deze url, want je kunt hem later niet meer veranderen.
Vul het info gedeelte van je pagina volledig en uitgebreid in. Gebruik goede kernwoorden waar je op gevonden wilt worden en plaats links naar pagina’s op je website. Niet alleen naar de homepagina, maar naar alle relevante pagina’s. Bijvoorbeeld naar je agenda of naar de verschillende orkesten. Bedenk goed welke informatie bezoekers van je pagina zoeken.
Maak een eerste bericht
Hoera, we hebben een pagina! Zorg voor een foto. Of plaats een link naar een website.
Likes
Nodig al je ‘relevante’ vrienden uit om je pagina leuk te vinden. Het heeft geen zin om mensen uit te nodigen die niet geïnteresseerd zijn in je pagina. Facebook plaatst maar bij een deel van je volgers berichten op de tijdlijn. Je hebt meer aan een klein aantal volgers dat echt geïnteresseerd is dan aan heel veel volgers, die niet je doelgroep zijn.
NOG WAT TIPS
Hier heb je nog wat tips voor Facebook op een rijtje.
Gebruik je vaak je telefoon, download dan in de App Store of in Google Play de App Paginabeheer (wit vlak met oranje vlag). Je houdt je privéprofiel en je pagina dan goed gescheiden.
Zorg altijd voor een beschrijving bij je omslagfoto. Bij je fans komt op de tijdlijn te staan dat je de omslagfoto hebt veranderd en je hebt weer kans om wat te vertellen. De beschrijving kun je bovendien zien als je met de muis over de foto gaat of als je de foto aanklikt. Vergeet niet om zoektermen te gebruiken, net zoals je op je website doet.
Tips voor meer volgers
Hoe meer likes je pagina heeft, hoe groter je bereik is. Maar focus niet teveel op het aantal paginalikes. Betrokkenheid van je fans is veel belangrijker. Je hebt mensen nodig die je berichten leuk vinden en delen.
Relevante vrienden uitnodigen. Nodig niet iedereen uit, maar alleen de vrienden die interesse hebben in je vereniging. Vraag ook je leden om hun ‘relevante’ vrienden uit te nodigen.
Plaats regelmatig leuke berichten (zie hieronder).
Als mensen je bericht liken, kun je de likers uitnodigen om je pagina leuk te vinden. Ga via je pagina naar het bericht en klik op de namen naast het duimpje. Je ziet dan wie je pagina al leuk vinden en wie je nog kunt uitnodigen.
Vraag overal om je pagina te liken. Plaats een ‘likebox’ op je website. Via de website kunnen bezoekers makkelijk je pagina liken. Ze zien ook welke vrienden de pagina al leuk vinden. Je hebt eenvoudige versies van een likebox en versies waar je ook de berichten die je geplaatst hebt kunt zien.
Tips voor leuke berichten
Facebook werkt alleen als je regelmatig berichten plaatst. Wees niet bang dat je teveel plaatst. Zo’n 6% van je volgers krijgt het bericht te zien. Pas als mensen reageren op je berichten, scoor je hoger. Facebook laat hen vervolgens ook vaker je berichten zien. Berichten die door veel mensen leuk gevonden worden, komen hoger en vaker in de tijdlijn van anderen.
Facebook hanteert een volgorde in berichten die zij vaker en hoger plaatsen. Verhalen worden 24 uur lang boven in hun tijdlijn aan al je volgers getoond. Een goede manier om op te vallen dus. Lees hieronder meer over Verhalen (Facebook Stories). Bij de gewone berichten staat livestreamen met stip op 1. Lees hieronder meer over livestreamen. Op 2 gewone filmpjes, dat mag ook een slideshow zijn. Een 3e plaats is voor berichtjes met foto’s. Deel nooit je eigen bericht opnieuw, dat straft Facebook af met een laag bereik. Facebook beloont originaliteit. Deel ook geen youtube filmpjes, want die zijn van de concurrent… Als je toch een youtube filmpje wilt vertonen, download het filmpje dan en maak een upload naar je pagina (even googelen op youtube downloaden..).
Zet altijd een afbeelding bij je bericht. dan valt het meer op. Laat je huisstijl in je afbeeldingen terugkomen. Bijvoorbeeld door je logo op foto’s te plaatsen. Of schrijf juist eens een heel kort bericht. Dat verschijnt dan in grote letters op de tijdlijn.
Maak je verhaal zo persoonlijk mogelijk. Deel je emoties. Als je blij en trots bent, maar durf dat ook te doen als je eens teleurgesteld bent. Vertel je likers wat je doet en waar je mee bezig bent.
Stel eens een vraag, maak een rebus of raadsel.
Opties voor berichten
Als je een bericht schrijft, kun je een keus maken uit heel veel extra opties, die je onder ‘Schrijf een bericht’ ziet staan. We leggen ze hier allemaal even uit
Foto/video. Hiermee kun je op allerlei manieren foto’s en video’s aan je bericht toevoegen. Probeer gewoon eens uit wat de verschillende mogelijkheden zijn.
Inchecken. Deel je locatie. Als je letters van de locatie intikt, krijg je een lijst en kun je zien of een locatie al bestaat. Bestaat een locatie (bijvoorbeeld je verenigingsgebouw) nog niet, dan kun je die als pagina aanmaken.
Non-profitorganisatie steunen. Je kunt hier de naam van een goed doel aan je bericht toevoegen. Misschien heeft jouw vereniging al eens een actie of concert georganiseerd voor een goed doel? Dan is deze mogelijkheid heel handig.
Mijlpaal toevoegen. Belangrijke gebeurtenissen kun je als mijlpaal toevoegen. Bijvoorbeeld de oprichtingsdatum of het aantal punten nadat je aan een concours of wedstrijd hebt meegedaan. De mijlpalen van een pagina staan bij INFO en verschijnen op de tijdlijn van je volgers.
Routebeschrijving toevoegen. Hiermee voeg je een routebeschrijving toe aan het bericht. Let op: dus niet aan je pagina (dat doe je bij paginagegevens). Je kunt het gebruiken als je ergens optreedt en in een bericht wilt laten weten waar.
Ontvang oproepen. Hiermee voeg je je telefoonnummer toe aan een bericht. Dat is handig als je wilt dat mensen je bellen voor meer informatie. Let op: als je het telefoonnummer aan je pagina wilt toevoegen, doe je dit bij paginagegevens.
Een evenement maken. Deze knop brengt je ook naar de mogelijkheid om een evenement aan te maken. Als je naar beneden scrollt vind je hierover meer informatie.
Poll. Dit is een leuke mogelijkheid om meer interactie te krijgen met je volgers. Stel ze een vraag en laat ze kiezen uit twee mogelijkheden. De antwoorden kunnen een korte tekst (25 tekens) of een foto/afbeelding plaatsen. Het is ook leuk om een gif te gebruiken. Dat kan al in plaats van ja of nee.
V&A starten. We hebben geen idee wat dit is en krijgen een foutmelding als we het uitproberen. Even googelen geeft geen resultaten. Misschien kan iemand het ons uitleggen. Wie geeft een A op deze V? Dat kan via info@knmo.nl.
Gevoel/activiteit. Hier kun je aangeven hoe je je voelt of wat je aan het doen bent. Ben je trots op een resultaat dat je hebt behaald bij een concours of wedstrijd? Geef het dan aan met een ‘gevoel’. Ben je onderweg naar een andere plaats of misschien wel ander land voor een optreden, dan is het leuk om dat hiermee aan te geven.
Notitie schrijven. Eigenlijk dekt de term de lading niet. Je kunt met deze mogelijkheid een blog schrijven met een prachtige layout. Je hebt de mogelijkheid om kopjes te maken, foto’s en filmpjes toe te voegen. Leuk om bijvoorbeeld een reisverhaal te maken als je met je vereniging naar het buitenland bent geweest.
Product taggen. Facebook biedt winkels de mogelijkheid om hun producten te verkopen. Met een link naar de webshop, kun je daar het product afrekenen. Voor je vereniging kun je deze mogelijkheid gebruiken als je kaarten voor je concert of evenement via je website verkoopt.
Adverteren voor je bedrijf. Via deze optie kom je bij alle mogelijkheden terecht om te adverteren. Als je naar beneden scrollt, kun je daarover meer lezen.
Chatberichten ontvangen. Soms wil je graag persoonlijke berichtjes ontvangen op een bericht. Misschien als je plaats hebt voor nieuwe muzikanten of als je een invaller zoekt voor een concert. Door de chatfunctie toe te voegen aan je bericht, kunnen mensen je direct een PB sturen.
Publiceer een vacature. Heel handig als je een nieuwe dirigent of instructeur wilt vinden. Je maakt het eenvoudig om te solliciteren en je kunt direct vier vragen stellen waarmee je al enigszins kunt beoordelen of iemand wellicht bij je vereniging past.
Vergeet niet om de vacature ook bij de KNMO aan te melden. Voor maar € 25,- kun je je vacature op de website van de KNMO plaatsen. Bij dirigenten is de vacaturebank van de KNMO inmiddels bekend en goed bezocht. De KNMO deelt de vacatures ook op de eigen Facebookpagina. https://www.knmo.nl/dirigent-vacature-plaatsen/
Aanbieding/korting. Deze optie is voor retailers ontwikkeld. Als vereniging zou je hier de eerste 100 kaartjes voor een concert of evenement met korting kunnen aanbieden.
Lijst. Facebook geeft je vooraf vastgestelde onderwerpen waarvan je lijst kunt maken. Bijvoorbeeld van ‘nummers waarnaar ik maar blijf luisteren’. Die zou je kunnen gebruiken om je volgers te laten weten wat het programma van je volgende optreden is. Als je wat wilt invullen, moet je met de muis op het item klikken en dan blijven vasthouden. Een tip: kopieer het per item uit een document of van je website.
Verhalen (Facebook Stories)
Redelijk nieuw op Facebook is dat je Verhalen (Facebook Stories) kunt plaatsen.
Met Facebook Stories ofwel Verhalen deel je foto’s en afbeeldingen die na 24 uur weer van je profiel verdwijnen. Aan je verhaal kun je meerdere foto’s of filmpjes toevoegen. De foto’s en filmpjes worden als een soort slideshow (van maximaal 15 seconden) afgespeeld, je kunt hier dus iets creatiefs mee maken. Het grote voordeel van een verhaal is, dat dit 24 uur lang bovenaan blijft staan bij al je volgers. Dat betekent dus dat het extra aandacht krijgt. Een nadeel is, dat mensen het verhaal moeten aanklikken om te kunnen bekijken.
Op een iPhone maak je het verhaal door naar je eigen profiel te gaan. Bovenaan zie je alle verhalen staan. Je ziet je eigen profielfoto met een + erdoor. Als je daarop klikt, opent je camera. Je kunt een nieuwe foto of een filmpje maken of foto’s en filmpjes uit je bibliotheek kiezen. Gebruik de icoontjes die in het scherm staan om de foto te bewerken of om er tekst of een sticker aan toe te voegen. Als je je scherm omhoog veegt, zie je nog meer mogelijkheden. Je kunt op < klikken om je foto of video te verwijderen of op opslaan om deze op je telefoon op te slaan. Wanneer je klaar bent, tik je op volgende om je verhaal te delen. Bovenaan staat je eigen profiel, daarnaast kun je op wijzigen klikken om vervolgens een pagina of pagina’s te kiezen. Als je onder je profiel naar beneden scrollt, kun je ook groepen of bepaalde personen kiezen met wie je het verhaal wilt delen. Kies je personen, dan krijgen zij een Messengerbericht. Klik op het pijltje rechtsonder als je bericht klaar is om te plaatsen.
Livestreamen
Ga eens livestreamen op Facebook. Gebeurt er iets bijzonders? Zet dan de camera aan! Je kunt spontaan gaan livestreamen, maar je kunt het ook in een bericht van te voren aankondigen. Klik op de pagina op ‘publiceren’ en dan op het cameraatje dat in beeld verschijnt. Je ziet dan ‘Livevideo’ staan. Je voegt een beschrijving toe en als je op de knop klikt, draait de camera. Het filmpje dat je maakt wordt opgeslagen op de tijdlijn van je pagina, zodat mensen het ook nog later kunnen bekijken.
Andere pagina’s leuk vinden
Kijk bij andere verenigingen wat zij doen. Like pagina’s van verenigingen die leuke berichten plaatsen. Natuurlijk like je ook de pagina van de KNMO en van andere organisaties die interessant nieuws te melden hebben over amateurmuziek! Dat kun je doen als persoon en als pagina. Ga naar je pagina, scroll naar beneden en klik rechts in de kolom op Paginaoverzicht bekijken (Berichten van pagina’s die je als pagina hebt leuk gevonden). Je ziet vervolgens rechtsboven een groene button met Andere pagina’s leuk vinden. Als je daarop klikt komt er een vakje waar je de naam van de pagina’s kunt intikken. Vervolgens klik je op opslaan. Deel de leuke berichten of aap ze na.
Reageer ook als vereniging op berichten van andere pagina’s. Zo krijgt je vereniging meer naamsbekendheid.
Het plannen van berichten
Je kunt berichten op Facebook zo plannen, dat ze op een bepaald tijdstip gepubliceerd worden. Je hoeft dus niet op dat tijdstip achter de computer te gaan zitten. Je kunt je berichten voor een langere periode klaarzetten. Als je een bericht wilt plannen, ga je op je pagina na publicatietools (boven in het menu), dan kies je in de linkerbalk op geplande berichten.
Berichten delen
Je kunt berichten op verschillende manieren delen. Onder het bericht klik je op delen. Klik je vervolgens op Met iedereen, dan staat het bericht direct op je tijdlijn. Klik je op Delen…, dan kun je vervolgens meerdere opties kiezen. Bijvoorbeeld delen op je pagina. Zet er wel altijd nog iets van jezelf bij. Bijvoorbeeld waarom je het bericht deelt. Versturen als bericht is een optie als je iets als privébericht naar 1 of meerdere personen wilt sturen. Deel nooit een eigen bericht, daarvoor geeft Facebook weinig bereik.
Extra redacteur
Hoe meer mensen iets kunnen plaatsen, hoe meer interactie je krijgt. Durf die verantwoordelijkheid te delen met andere leden. Als ze eerst hun berichten naar de paginabeheerder moeten sturen, mis je het voordeel van de actualiteit. Denk er ook aan om je jeugdleden hierbij te betrekken! Maak wel afspraken wie wanneer wat deelt, om te voorkomen dat er dubbele berichten worden geplaatst. Zorg dat er één beheerder is, die de berichten kan aanpassen. Een andere optie is dat je mensen berichten als concept laat klaarzetten en de beheerder een laatste check laat doen en laat bepalen wanneer het bericht online gaat.
Om iemand anders toegang tot de pagina te geven, ga je naar Instellingen, Paginarollen. Vul de naam of het e-mailadres in en bevestig met je wachtwoord.
Als je een concept wilt maken, ga je op je pagina na publicatietools (boven in het menu), dan kies je in de linkerbalk op concepten.
Adverteren
Facebook biedt ook een voordelige manier van adverteren. Je kunt een advertentie aanmaken en je pagina of berichten promoten. Dan betaal je alleen als je bericht bekeken wordt. Daarbij kun je een maximumbedrag instellen. Het is een middel om meer likes en een groter bereik te krijgen. Dat is direct meetbaar en dus weet je snel of adverteren effectief is. Op de pagina zie je op diverse plaatsen promoten staan. Je kunt daarop klikken en eens kijken hoe het werkt. Pas als je een betalingswijze hebt gekozen en verder klikt, gaat de ’tikker’ tellen en ga je betalen. Maar zelfs dan kun je heel snel stoppen. Je kunt je advertentie ‘pauzeren’ of ‘verwijderen’.
Evenement aanmaken
Je kunt bijvoorbeeld voor een concert of workshop een evenement aanmaken. Als je op een PC werkt klik je in de linkerkolom op ‘Evenement maken’, op je telefoon staat het waarschijnlijk onder de foto. Geef je evenement een naam, een foto en vul de gegevens in. Je kunt je vrienden uitnodigen en zij kunnen hun vrienden uitnodigen. Er kunnen door bezoekers aan het evenement berichten worden achtergelaten. Als er wijzigingen zijn, krijgen alle genodigden een bericht. Een evenement via een bedrijfspagina is altijd openbaar. Denk ook aan de napret van een evenement. Deel foto’s en reacties in het evenement.
Facebooknieuws
Facebook heeft in Nederland 9,4 miljoen accounts, waarvan 6,6 miljoen gebruikers dagelijks even kijken. Ouderen en kinderen hebben geen account, maar horen via de gebruikers toch vaak wat op Facebook staat! Zo heeft Facebook een enorm bereik. En weet je dat 25% van de Facebookgebruikers gericht informatie op Facebook zoekt.