Netwerken? Is dat niet iets voor ondernemers? Die onder het mom van ‘het is net werken’ netwerkborrels bezoeken? Nee, beste bestuurders, ook voor (muziek)verenigingen is het uitbreiden en onderhouden van een netwerk van groot belang. Hieronder noemen we een aantal voorbeelden, met het nut ervan en de manier waarop je contact kunt maken.
Je eigen leden
Je eigen leden zijn het beste netwerk dat je kunt vinden voor je vereniging. Zij kunnen als ambassadeurs nieuwe leden, donateurs en sponsoren voor je vereniging werven. Betrek ze bij je vereniging en zorg dat ze goed op de hoogte zijn van alle activiteiten en het reilen en zeilen binnen je vereniging.
Op de kennisbank staat meer informatie over het ledenbehoud.
De achterban van je leden
Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat een van je leden ging stoppen om ‘vaker thuis te zijn’. Reden om de achterban te koesteren. Zorg dat je weet wie de partners van je leden en ouders van je jeugdleden zijn. Betrek ze bij activiteiten van de vereniging door altijd de mogelijkheid te bieden (eventueel tegen betaling) mee te doen bij activiteiten en mee te gaan als de vereniging elders optreedt. Een andere reden om de achterban te koesteren is dat je ze kunt inzetten als vrijwilliger. Of je maakt ze enthousiast voor het leren bespelen van een instrument.
Vrijwilligers
Zorg dat je kunt bouwen op een kring van vrijwilligers. Mensen die je kunt inzetten als je leden druk zijn met eigen activiteiten. Leg een bestandje aan van namen, e-mailadressen en telefoonnummers en vermeld erbij waarvoor je iemand kunt vragen. Koester de vrijwilligers en geef ze altijd het gevoel dat zij er ook bij horen. Lees meer over het omgaan met vrijwilligers op onze kennisbank.
Andere bestuurders
Bezoek de ledenvergaderingen van je provinciale muziekbond. Deze worden vaak gecombineerd met interessante workshops voor bestuurders. Door met elkaar te overleggen en goede voorbeelden te delen, kunnen we samen de sector versterken. De provinciale bonden organiseren regelmatig workshops. Bezoek de website of like de Facebookpagina van je bond om op de hoogte te blijven. Ook in Klankwijzer wordt aandacht besteed aan workshops. Je kunt je via www.klankwijzer.nl op de nieuwsbrief abonneren, dan mis je niets.
De KNMO organiseert elk jaar een congres. Like de Facebookpagina van de KNMO om op de hoogte te blijven. Het congres is een plaats waar je andere bestuurders ontmoet en waar je heel veel informatie kunt halen over het besturen van je vereniging.
Zoek andere verenigingen op. Ga eens luisteren bij een concert. De voorzitter doet meestal een openingswoord en hij of zij vindt het zeker leuk als jij in de pauze een handje komt geven. In veel regio’s zijn er muziekfederaties, waarbinnen verenigingen met elkaar overleggen. Sluit je hierbij aan en leer van elkaar.
Muzikanten van andere verenigingen
Soms heb je een invaller nodig, dan is het handig dat je de muzikanten uit je regio goed kent. Leg daarvan een bestand aan met e-mailadressen en telefoonnummers (in het kader van de AVG wel even vragen of de persoon in kwestie geen bezwaar heeft om in jouw bestand te worden opgenomen).
In de meeste verenigingen spelen muzikanten die ook wel eens bij andere verenigingen. Die hebben dan ook weer contact met muzikanten van die andere verenigingen en weten welke muzikanten bij jouw vereniging kunnen invallen als dat eens nodig is. Gebruik hun informatie om een netwerk op te bouwen.
Vraag gastspelers ruim van tevoren, want ‘invallers’ hebben vaak een drukke agenda. En leg je gastspelers in de watten! Dat betekent een warme ontvangst bij binnenkomst, even voorstellen aan de dirigent en voorstellen aan het orkest. Dat kan vanaf de bok. Laat ze in de pauze niet hun eigen koffie betalen, zorg ervoor dat ze niet alleen staan en nodig ze uit voor de nazit, waar je ze misschien ook nog een drankje aanbiedt. Heel belangrijk: vraag meteen om een telefoonnummer en e-mailadres en stuur de mededelingen door. Heb je een besloten Facebookgroep, nodig de gastspeler daarvoor uit. Betrek iemand bij je orkest. Misschien hou je er wel een nieuw lid aan over.
Wethouders, raadsleden en andere politici in je gemeente
Het is heel handig om de wethouders, raadsleden en andere politici in je gemeente te kennen. Kijk eens op de verschillende websites van de gemeente en de politieke partijen uit je gemeente om erachter te komen wie je al kent, vraag ook je leden of zij bekenden hebben in de politiek. Bezoek de nieuwjaarsreceptie en andere openbare bijeenkomsten van de gemeente. Nodig politici eens uit om naar een bijzonder concert te komen. Neem dan ook de moeite om een gesprek aan te gaan. Ontvang ze, breng ze naar een mooie zitplaats en nodig ze uit om na afloop even na te praten.
Bij onze informatie over subsidies staat nog meer informatie over lobbyen in de politiek. Kijk ook even naar het filmpje dat erbij staat.
Sponsoren en andere ondernemers
Als je sponsoren bij je vereniging betrekt, worden het ambassadeurs die hun netwerk gebruiken ten behoeve van jouw vereniging. Daarom is het belangrijk om goed contact te houden. Vraag de sponsor ook eens om advies. Je zult zeker verrast worden.
Denk ook eens aan ondernemersverenigingen. Ga eens praten wat je voor elkaar kunt betekenen. Op welke manier zou je voor ondernemers/een ondernemersvereniging een netwerkavond kunnen invullen. Organiseer een maestro-concert, waar je ondernemers laat dirigeren. Heb je misschien een interessante spreker binnen je vereniging? Bedenk dan een combinatie, hoe kun je de muziek laten uitbeelden wat de spreker vertelt? Denk eens na over verschillen en overeenkomsten tussen een bedrijf en een vereniging en maak daar een leuk verhaal van.
Je kunt ook zelf een netwerkavond organiseren. Nodig alle bedrijven in je dorp, wijk of stad uit voor een leuke avond. Investeer in een goede spreker, zorg voor een hapje en een drankje en voor mogelijkheden voor bedrijven om die avond reclame te maken. Laat ze tegen een kleine vergoeding een banner plaatsen of flyers neerleggen. Eigenlijk een soort minibeurs. Presenteer die avond kort je vereniging (zie ook promotievideo). Vraag kort voor je de avond afsluit nog even aandacht voor sponsormogelijkheden.
De KNMO kennisbank wil een interactief platform zijn, dus heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen, mail dan naar info@knmo.nl