Er zijn heel veel social media en je kunt niet overal actief zijn. Je kunt beter een of twee media kiezen waarmee je actief aan de slag gaat. Dat heeft meer resultaat dan op veel media half werk verrichten. Sommige media kun je aan elkaar koppelen, bijvoorbeeld Instagram aan Facebook of Facebook aan Twitter. Wat je op YouTube plaatst, kun je weer op andere social media plaatsen. Elk jaar presenteert Marketingfacts een overzicht van de meest gebruikte social media. Dat maakt het makkelijk om een keus te maken uit de meest gebruikte platforms. Daarnaast is belangrijk waar jij je aanhang vindt.
Cijfers Social Media 2017. Bron: Marketingfacts
Waarom Social Media
Voor de opkomst van internet hadden sommige verenigingen een folder of brochure, die ze uitdeelden bij activiteiten of misschien zelfs huis-aan-huis rondbrachten. Met de komst van internet kregen de meeste verenigingen een website. Daarmee kon je je contacten al veel beter op de hoogte houden van je actuele activiteiten. Nu heeft de website meer en meer de functie gekregen van informatiebron. Het is een medium waar je aanhang actief naar op zoek moet om informatie te vinden. Social media zijn veel geschikter om interactief contact te hebben met de fans van je vereniging. Je doelgroep verwacht ook dat je actief bent op social media! Dus je kunt er eigenlijk niet meer omheen. De voordelen op een rijtje:
- Via social media kun je heel snel informatie delen met je doelgroep
- Je kunt interactief contact onderhouden. Mensen reageren op berichten en kunnen je direct vragen stellen
- Via Google word je beter gevonden als je actief bent op social media. Met name YouTube en Facebook scoren hoog in de ranking van Google.
Hieronder vind je een overzicht van verschillende social media. We leggen kort de functie en werking ervan uit. Wil je er meer over weten, klik dan op de ‘lees meer’. We realiseren ons dat meningen verschillen, je kunt onze informatie daarom als advies beschouwen en er je eigen invulling aan geven. Bovendien verandert er veel op dit gebied. Voel je daarom vrij om correcties en aanvullingen aan ons door te geven via info@knmo.nl.
Facebook is van alle social media nog steeds het meest gebruikte openbare medium. Het is een leuke manier om interactief contact te onderhouden met je achterban. Facebook biedt de mogelijkheid om berichten te plaatsen met foto, filmpje en je kunt zelfs live streamen. Op Facebook kun je interessante links en berichten van anderen delen. Je kunt Facebook koppelen met andere social media, zoals Twitter en Instagram.
WhatsApp werd begin 2014 voor 19 miljard dollar door Facebook overgenomen en krijgt sindsdien steeds meer de functie van een sociaal platform. Deze app kun je voor je vereniging goed gebruiken om snel berichten met je leden te delen. Het nadeel van WhatsApp is dat er ook heel veel onzin met elkaar gedeeld kan worden, als je geen duidelijke gebruiksregels opstelt.
Instagram is hét platform om foto’s en filmpjes te delen. Met deze app kun je de foto’s ook bewerken. De App is onderdeel van Facebook en het is dan ook erg gemakkelijk om foto’s op beide media te delen. Als je op Facebook een pagina voor je vereniging wilt maken, moet deze aan een persoonlijk profiel gekoppeld zijn. Bij Instagram is dat niet nodig. Op Facebook kun je berichten delen, dat kan op Instagram niet. Je volgers kunnen een foto liken of erop reageren.