Als vereniging kun je vaak een extra centje verdienen door een actie te organiseren. Die kan zijn voor een concreet doel zoals het mogelijk maken van een concert of meer algemeen als aanvulling op de andere inkomsten die je muziekvereniging heeft.
Het aantal mogelijke acties is onbegrensd en wordt alleen beperkt door de creativiteit van het verenigingsbestuur. Zo kun je geld verdienen met oud-papier ophalen in de gemeente, verkoop van zelfgemaakte koekjes, verkopen van kerststukjes, erwtensoep, oliebollen etcetera. Van belang is het om acties te organiseren waarvoor voldoende draagvlak is in de vereniging. Zo kun je als vereniging met veel jeugdleden waarschijnlijk andere acties organiseren dan wanneer je een ledenbestand hebt met voornamelijk volwassenen. Daarnaast is het goed om als penningmeester vooraf een inschatting te maken hoeveel de actie opbrengt in vergelijking met de moeite die het jou en je leden kost om die uit te voeren. Als je een actie goed organiseert, is het ook een manier om je leden en vrijwilligers juist te binden.
Een voorbeeld
Er is een muziekvereniging die elk jaar potgrond verkoopt. Op een zaterdagmorgen gaan ze met z’n allen langs de deuren. Ze bellen aan en wie potgrond wil kopen, krijgt meteen een of meer zakken. Dat die actie elk jaar een succes is, begint bij de voorbereiding. Er wordt gevraagd wie een aanhanger heeft. Er wordt goed gekeken naar de verdeling in groepen, met een mix van vrienden en mensen die elkaar niet zo goed kennen. De dag wordt begonnen met een kopje koffie. Een paar leden hebben cake gebakken, dus er is ook iets lekkers. De actie is van tevoren aangekondigd, dus veel mensen weten dat de vereniging langskomt. En na afloop is er voor iedereen weer wat te eten en te drinken. De combinatie van goede organisatie en denken aan het aspect gezelligheid, zorgt steeds weer voor een goede opkomst!
Gezamenlijke actie met winkeliers
Heb je er weleens aan gedacht om samen met een winkelier in je dorp of wijk een actie op te zetten? In de winkel krijgt de klant korting en een deel van het aankoopbedrag gaat naar de clubkas. De winkelier krijgt gratis publiciteit, nieuwe klanten in de winkel en de kans is groot dat een klant er nog wat meer koopt. Als vereniging zorg je voor publiciteit over de actie. Lokale kranten plaatsen gratis nieuws van verenigingen, terwijl ondernemers moeten betalen. Door een actie met een vereniging krijgt een ondernemer dus reclame waar hij anders voor moet betalen. Je kunt ook huis-aan-huis flyeren en zo tegoedbonnen verdelen. Eigenlijk is dit een alternatieve vorm van sponsoring. Lees hier meer over sponsoring.
Grote Clubactie
In Nederland is kun je meedoen aan de Grote Clubactie die ieder jaar in september wordt gehouden. Daarbij verkoop je loten (dat kan ook digitaal) waarvan het grootste deel van de opbrengst naar je vereniging gaat, terwijl je afnemers kans maken op mooie prijzen. Lees hier meer informatie over de Grote Clubactie.
Rabobank ClubSupport
In verschillende regio’s organiseren de lokale Rabobanken elk jaar de Clubsupport. Ze stellen een bedrag beschikbaar, dat over de verschillende verenigingen in de regio verdeeld wordt. Niet de Rabobank, maar de leden van de bank bepalen hoe het geld onder verenigingen wordt verdeeld. Google op de naam van de Rabobank in jouw regio en ‘Clubsupport’ om te zien of jouw vereniging kan meedoen. Lees hier meer.
SponsorKliks
Met SponsorKliks kunnen de leden en supporters je vereniging steunen door bij webwinkels te kopen. Als ze hun online aankopen doen via de SponsorKlikspagina van je vereniging gaat automatisch een percentage van het aankoopbedrag naar je clubkas. Het kost de kopers niets, zij betalen hetzelfde als bij een rechtstreekse aankoop. Lees hier meer over SponsorKliks.
We zijn benieuwd naar de leuke acties van jouw vereniging. Deel ze door te mailen naar info@knmo.nl.