Het kenmerk van sponsoring is wederkerigheid. Een sponsor doet iets voor jouw vereniging en de vereniging doet iets terug. In de meeste gevallen is de tegenprestatie publiciteit. Je maakt reclame voor je sponsor op de website, in programmaboekjes van de vereniging of door een banner of spandoek bij een concert te plaatsen. Een sponsor levert in veel gevallen een financiële bijdrage, maar kan ook mensen of middelen ter beschikking stellen.
Stel je vereniging goed voor
Als je met een potentiële sponsor gaat praten, maak dan een informatiemapje. Maak een verenigingsfolder, neem wat posters of programmaboekjes mee. Zorg ervoor dat je een goed verhaal hebt over je vereniging. Wat doe je voor de leefbaarheid in je dorp of wijk? Hoe zorg je dat je jeugd bij je vereniging betrekt. Als je digitaal sponsoren werft, geldt ook dat dit er goed en verzorgd uitziet. Dat betekent ook foutloos Nederlands en een nette opmaak.
Formuleer je vraag
Als je op zoek gaat naar sponsoren, is het goed om een duidelijke vraag te formuleren. Wat heb je nodig en waarom. Het is voor een sponsor fijn om te weten waaraan je het geld besteedt. Het is makkelijker om geld te vragen voor een project dan om geld waarmee je je terugkerende kosten betaalt. Aan jeugd en aan maatschappelijk belang wordt eerder geld uitgegeven dan aan de wekelijkse oefenavond, zelfs als die nodig is voor een concert.
Een ondernemer zal nog makkelijker materialen sponsoren. Denk aan een korting in ruil voor het logo van de drukker op het programmaboekje dat je laat maken. Aan een aannemer die materiaal schenkt om het podium te maken in ruil voor een bord met zijn naam op of naast het podium. Of aan broodjes voor vrijwilligers in ruil voor een leuk verhaaltje op je Facebookpagina. Wees origineel in het bedenken van je tegenprestatie en laat de sponsor daarover ook meedenken. Wees transparant en betrek de sponsor bij je vereniging.
Tegenprestaties
Reclame maken in allerlei vormen is de meest voorkomende tegenprestatie voor sponsoring. Je zou met je vereniging of een ensemble ook een optreden kunnen verzorgen tijdens een open dag of jubileumfeest. Onderhoud in elk geval contact met je sponsoren, stuur ze een uitnodiging voor je concerten, geef ze eventueel vrijkaartjes. Denk aan een bedankje, bijvoorbeeld met Kerst of aan het eind van het seizoen. Stuur een overzicht van je activiteiten mee. Wat deed je het afgelopen jaar en wat ga je volgend jaar allemaal doen. Laat zien hoe actief je bent en betrek je sponsor bij je activiteiten.
Gezamenlijke actie
Heb je er weleens aan gedacht om samen met een winkelier in je dorp of wijk een actie op te zetten? In de winkel krijgt de klant korting en een deel van het aankoopbedrag gaat naar de clubkas. De winkelier krijgt gratis publiciteit, nieuwe klanten in de winkel en de kans is groot dat een klant er nog wat meer koopt. Als vereniging zorg je voor publiciteit over de actie. Lokale kranten plaatsen gratis nieuws van verenigingen, terwijl ondernemers moeten betalen. Door een actie met een vereniging krijgt een ondernemer dus reclame waar hij anders voor moet betalen. Je kunt ook huis-aan-huis flyeren en zo tegoedbonnen verdelen.
Netwerken
Als je sponsoren bij je vereniging betrekt, worden het ambassadeurs die hun netwerk gebruiken ten behoeve van jouw vereniging. Daarom is het belangrijk om goed contact te houden. Vraag de sponsor ook eens om advies. Je zult zeker verrast worden. Denk ook eens aan ondernemersverenigingen. Ga eens praten wat je voor elkaar kunt betekenen. Op welke manier zou je voor ondernemers/een ondernemersvereniging een netwerkavond kunnen invullen. Organiseer een maestro-concert, waar je ondernemers laat dirigeren. Heb je misschien een interessante spreker binnen je vereniging? Bedenk dan een combinatie, hoe kun je de muziek laten uitbeelden wat de spreker vertelt? Denk eens na over verschillen en overeenkomsten tussen een bedrijf en een vereniging en maak daar een leuk verhaal van.
Je kunt ook zelf een netwerkavond organiseren. Nodig alle bedrijven in je dorp, wijk of stad uit voor een leuke avond. Investeer in een goede spreker, zorg voor een hapje en een drankje en voor mogelijkheden voor bedrijven om die avond reclame te maken. Laat ze tegen een kleine vergoeding een banner plaatsen of flyers neerleggen. Eigenlijk een soort minibeurs. Presenteer die avond kort je vereniging (zie ook promotievideo). Vraag kort voor je de avond afsluit nog even aandacht voor sponsormogelijkheden.
Lokale Uitdagingen
Lokale Uitdagingen verbinden het lokale bedrijfsleven, stichtingen, verenigingen, overheid en scholen om de samenleving te versterken! Kijk eens op de website van De Nederlandse Uitdaging om te zien of er in jouw buurt een Lokale Uitdaging is. Je kunt hier als vereniging een specifieke vraag neerleggen en bedrijven bieden hier spullen aan die ze niet meer nodig hebben. Je kunt er bijvoorbeeld een kopieerapparaat vinden of kantinemeubilair. De tegenprestatie is nooit geld. Veel Lokale Uitdagingen organiseren een beursvloer waar bedrijven en verenigingen elkaar ontmoeten. Leden van de ‘matchgroep’ helpen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Bezoek de beurs, al is het alleen maar om kennis te maken.
Zorg goed voor je sponsoren, dan zorgen zij ook goed voor jouw vereniging!